با برگزیدگان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر آشنا شوید نامزد‌های سومین جشن تئاتر حافظ اعلام شد | رقابت مشهد در کنار غول‌های تئاتر ایران زمان اکران فیلم سینمایی پیش‌مرگ اعلام شد + پوستر بلیت تئاتر ۵۰۰ هزارتومان؟ | وقتی نظارتی بر قیمت‌گذاری بلیت تئاتر در مشهد وجود ندارد معرفی اعضای هیئت داوران چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) امین حیایی با فیلم کمدی کوکتل‌مولوتف در راه سینما‌ آغاز فیلمبرداری فیلم اودیسه نولان با بازی تام هالند، در مراکش شکوه سایه قلم با روایتگری عشق، دوستی، فلسفه و شعر | گزارشی از یک نمایشگاه نقاشی خط در نگارخانه رضوان نگاهی به مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون برای پخش در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ گفت وگو با جلال قیامی میرحسینی درباره آثارش با تمرکز بر مجموعه «ده چهره، ده نگاه» معرفی برندگان جوایز انجمن بازیگران سینما در سال ۲۰۲۵ رشد هنر سینما در مشهد نیازمند همراهی فیلم‌سازان است مروری بر بهترین بازیگران سینما در ۱۴۰۳ فصل دوم برنامه سپنج به مناسبت ماه مبارک رمضان، در شبکه نمایش خانگی نقش‌آفرینی عمر سای، آفریقایی‌تبار سینمای فرانسه، در سریال استخراج
سرخط خبرها

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۶) | مردم‌کُشی بدون خون‌ریزی!

  • کد خبر: ۹۸۵۱۵
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۶) | مردم‌کُشی بدون خون‌ریزی!
آنچه امروز در ادامه مجموعه «مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی» می‌بینید، اثری است از مرحوم ایرج یکه زارع، کارتویست مطرح مطبوعات ایران. یکه‌زارع متولد دی١٣٢٠ در تهران است که سابقه فعالیت در نشریاتی چون «توفیق»، «کاریکاتور» و ... در کارنامه پر باراو دیده می‌شود.

مجید ادیبی | شهرآرانیوز - یکی از صحنه آرایی‌های سیاسی محمد رضا پهلوی برای کسب قدرت بیشتر و تسلط بیشتر بر امور ایران، «انقلاب سفید» بود. شاه می‌خواست یا تبلیغات گسترده و پول‌پاشی فراوان دراجرای این طرح، از خود چهره‌ای مقتدر و بدون مخالف بسازد و ادعا می‌کرد انقلابش منجر به افزایش رفاه اجتماعی، گشایش‌های اقتصادی و توسعه سیاسی ایران می‌شود.

هر چند این ادعا پس از اجرای فرمایشی این صحنه آرایی سیاسی به شکست انجامید و مخالفت احزاب سیاسی، روحانیان، بازاریان و به طور کلی مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷، آبی بود که بر بساط این آتش ریخته شد.

شاه در کتاب «پاسخ به تاریخ» هدفش از انقلاب سفید را این گونه بیان کرده است: «من یک هدف بیشتر ندارم و هرگز آن را پنهان نکردم و آن سازندگی ایرانی مترقی و توانا بود که مردمش هم از مواهب و مزایای تمدن مادی برخوردار باشند و هم از اعتلای معنوی و اخلاقی و فرهنگی.» ادعای شاه با عملش از زمین تا آسمان تفاوت داشت؛ او می‌خواست به واسطه انقلاب سفید، منتقدان را از سر راه خود بردارد و قشر‌های متوسط جامعه، بازاریان، کسبه و به ویژه پیشوایان مذهبی و نیرو‌های مخالف رژیم را سرکوب کند.

این در حالی بود که ضعف اقتصاد ایران، بروز شکاف‌های طبقاتی و افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌های بزرگ فقط بخشی از پیامد‌های انقلاب سفید در ایران به شمار می‌رفت و در نهایت با قیام مردم ایران، کاخ پر زرق و برق قدرت، بر سر شاه ویران شد.

آنچه امروز در ستون کارتون‌شهر می‌بینید، اثری است از مرحوم ایرج یکه زارع، کارتویست مطرح مطبوعات ایران. یکه‌زارع متولد دی١٣٢٠ در تهران است که سابقه فعالیت در نشریاتی چون «توفیق»، «کاریکاتور» و ... در کارنامه پر باراو دیده می‌شود.

اثر پیش رو از جمله کارتون‌هایی است که در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات ایران منتشر شد و بیانگر ماهیت حقیقی حکومت محمدرضا پهلوی و انقلاب سفید اوست.


مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۱) | پایان شاه

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۲) | شکستن حصار شب

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۳) | در بند ضحاک بودیم

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۴) | دیو چو بیرون رود...

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۵) | مأموریت شاه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->