فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۶) | مردم‌کُشی بدون خون‌ریزی!

  • کد خبر: ۹۸۵۱۵
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۶) | مردم‌کُشی بدون خون‌ریزی!
آنچه امروز در ادامه مجموعه «مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی» می‌بینید، اثری است از مرحوم ایرج یکه زارع، کارتویست مطرح مطبوعات ایران. یکه‌زارع متولد دی١٣٢٠ در تهران است که سابقه فعالیت در نشریاتی چون «توفیق»، «کاریکاتور» و ... در کارنامه پر باراو دیده می‌شود.

مجید ادیبی | شهرآرانیوز - یکی از صحنه آرایی‌های سیاسی محمد رضا پهلوی برای کسب قدرت بیشتر و تسلط بیشتر بر امور ایران، «انقلاب سفید» بود. شاه می‌خواست یا تبلیغات گسترده و پول‌پاشی فراوان دراجرای این طرح، از خود چهره‌ای مقتدر و بدون مخالف بسازد و ادعا می‌کرد انقلابش منجر به افزایش رفاه اجتماعی، گشایش‌های اقتصادی و توسعه سیاسی ایران می‌شود.

هر چند این ادعا پس از اجرای فرمایشی این صحنه آرایی سیاسی به شکست انجامید و مخالفت احزاب سیاسی، روحانیان، بازاریان و به طور کلی مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷، آبی بود که بر بساط این آتش ریخته شد.

شاه در کتاب «پاسخ به تاریخ» هدفش از انقلاب سفید را این گونه بیان کرده است: «من یک هدف بیشتر ندارم و هرگز آن را پنهان نکردم و آن سازندگی ایرانی مترقی و توانا بود که مردمش هم از مواهب و مزایای تمدن مادی برخوردار باشند و هم از اعتلای معنوی و اخلاقی و فرهنگی.» ادعای شاه با عملش از زمین تا آسمان تفاوت داشت؛ او می‌خواست به واسطه انقلاب سفید، منتقدان را از سر راه خود بردارد و قشر‌های متوسط جامعه، بازاریان، کسبه و به ویژه پیشوایان مذهبی و نیرو‌های مخالف رژیم را سرکوب کند.

این در حالی بود که ضعف اقتصاد ایران، بروز شکاف‌های طبقاتی و افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌های بزرگ فقط بخشی از پیامد‌های انقلاب سفید در ایران به شمار می‌رفت و در نهایت با قیام مردم ایران، کاخ پر زرق و برق قدرت، بر سر شاه ویران شد.

آنچه امروز در ستون کارتون‌شهر می‌بینید، اثری است از مرحوم ایرج یکه زارع، کارتویست مطرح مطبوعات ایران. یکه‌زارع متولد دی١٣٢٠ در تهران است که سابقه فعالیت در نشریاتی چون «توفیق»، «کاریکاتور» و ... در کارنامه پر باراو دیده می‌شود.

اثر پیش رو از جمله کارتون‌هایی است که در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی در نشریات ایران منتشر شد و بیانگر ماهیت حقیقی حکومت محمدرضا پهلوی و انقلاب سفید اوست.


مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۱) | پایان شاه

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۲) | شکستن حصار شب

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۳) | در بند ضحاک بودیم

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۴) | دیو چو بیرون رود...

مهم‌ترین آثار کارتونیست‌های ایران در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی (۵) | مأموریت شاه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->